Hvad er Slagelse Brand og Redning?
Redningsberedskabets opgave er at forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer.
Beredskabet er forankret centralt i kommunens organisation og omfatter:
- Kommunens redningsberedskab - det forebyggende og det operative beredskab
- Det frivillige beredskab
- Storebæltsberedskabet
- MIRG (Maritime Incident Response Group)
- Stormflodsberedskabet
- Brandskolen - RESC
Redningsberedskabet omfatter det lovpligtige og skattefinansierede beredskab.
RESC
RESC står for Rednings- og Sikkerhedscenter og er en indtægtsdækket virksomhed, der gennemfører uddannelser til:
- Beredskab og brandvæsen
- Transportsektoren
- Offshore
- Søfart
- Telekommunikation
Herudover varetager RESC også opgaver, der relaterer sig til beredskabet og kommunen som helhed. Det betyder at personalet f.eks indgår i vores operative setup.
Administration
Slagelse Brand og Redning er administrativt placeret på Slagelse Landevej 3 i Korsør, hvor også Brandskolen-RESC er placeret.
Brandstationer
Det operative beredskab er herudover fordelt på fem brandstationer i henholdsvis: Slagelse, Sorø, Korsør, Skælskør og Ruds Vedby - Ydermere er der hjælpestationer på Agersø og Omø.
Ansatte på brandstationerne
- Station Korsør - 30 deltidsansatte
- Station Ruds Vedby - 16 deltidsansatte
- Station Skælskør - 24 deltidsansatte
- Station Slagelse -32 deltidsansatte
- Station Sorø - 28 deltidsansatte
- Beredskabet på øerne - 11 tilknyttede
Brandskole
På brandskolen - RESC beskæftiges ca. 25 ansatte på fuldtid - Disse medarbejdere har en række forskellige arbejdsopgaver, som strækker sig over uddannelse, rådgivning, administration, daglig drift og forebyggende arbejde.
Frivillige
Der er tilknyttet ca. 30 frivillige i Slagelse Brand og Rednings frivillige afdeling. De frivillige hjælper bl.a. med forplejning og materiel ved større eller længerevarende indsatser på tværs af beredskab.
Beredskabsloven
Beredskabet reguleres af beredskabsloven med afledte bekendtgørelser og vejledninger.